Darmowy​ ​Program​ ​PIT​ ​dostarcza​ ​Instytut​ ​Wsparcia Organizacji​ ​Pozarządowych​ ​w​ ​ramach​ ​projektu​ ​PITax.pl​ ​dla​ ​OPP.

KRS

Chrzanów: inwestycja w zdrowe odżywianie inwestycją w siebie

16.05.2012, Kluby zdrowia

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Każdy chce czuć się lekki, zdrowy i pełen sił witalnych. Dobrze skomponowany pierwszy posiłek gwarantuje nam spełnienie tych oczekiwań, dlatego warto poświęcić mu trochę czasu.

Zdrowe śniadanie – to takie proste, ten temat poruszono 15 maja na spotkaniu chrzanowskiego klubu zdrowia prowadzonego przez lokalną filię Chrześcijańskiej Służby Charytatywnej (ChSCh). Zajęcia odbyły się jak zawsze w Miejskim Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Chrzanowie. Wieczorem na sali zagościły 24 osoby chcące wysłuchać prelekcji Jarosława Woźniaka na temat komponentów zdrowego śniadania. Dobre śniadanie to dobry dzień. Tylko co właściwie kryje się pod tym hasłem?

– Po pierwsze musimy pokochać wodę – wyjaśniał prelegent. – To podstawa. Pierwsze, co należy zrobić zaraz po przebudzeniu, to sięgnięcie po szklankę wody, a najlepiej dwie, aby odpowiednio przygotować układ trawienny do całodniowego funkcjonowania. Następnie śniadanie: lekkostrawne, niskokaloryczne, a do tego smaczne. 

Słuchacze z zaciekawieniem poznawali listę produktów, które powinni spożywać o poranku. Wymienione zostały płatki zbóż, owoce, w tym banany, morele, rodzynki, jabłka, a także dynia i orzechy. Te ostatnie gwarantują uczucie sytości, a nie obciążają żołądka. Mieszankę wymienionych składników można zalewać mlekiem sojowym lub jogurtem.

– W szerszej perspektywie ważne jest spożywanie odpowiedniej ilości błonnika, który pobudza perystaltykę jelit, pomagając w trawieniu. Zarówno produkty bogate w błonnik, jak
i woda pomagają oczyszczać organizm z toksyn, a to jest gwarancja dobrego samopoczucia – podkreślał Jarosław Woźniak.

Dalsza część prelekcji pokazała, że nieodpowiednie odżywianie powoduje wiele chorób,
w tym bardzo ostatnio powszechne – alergie. Aby się od nich uchronić, należy unikać żywności przetworzonej, zubożałej w składniki mineralne i witaminy, a także zrezygnować
z tłuszczu, soli i cukru, których spożywamy stanowczo za dużo.

Zebrani z lekkim zażenowaniem przyznawali, że sami często popełniają wymienione grzechy żywieniowe. Jednak miejmy nadzieję, że ciekawy wykład przyczyni się do zmiany przynajmniej niektórych niekorzystnych nawyków, co z pewnością poprawi nasze samopoczucie i efektywność w ciągu dnia.

Czytaj więcej o klubach zdrowia.

(Iwo)

Zgłoś uwagę do strony

Ta strona używa plików Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Czytaj więcej »
Zamknij